Skemad og flasker

3. december 2010

Alder:
6 mdr.

Skemad og flasker

Hej igen og tak dit forrige svar.

Nu er der lidt, der trænger sig på omkring skemad og flasker...

Vi startede med skemad da den unge dame var 4 mnd. I starten gik det fint, men pludselig blev hun sur hver gang skeen nærmede sig. Derfor holdt vi en pause og er nu startet op igen, og nu kører det bare ned og hun kan næsten ikke lukket munden igen :-)

Hun får nu grød med frugtmos til frokost og grøntsagsmos til aften, og vi planlægger at starte med morgengrød i næste uge.
Som det er lige nu spiser hun glad og gerne 30 skefulde, drikker vand af kop og får derefter en flaske med enten modermælk fra fryseren eller erstatning - spiser ca. 125 ml.

Mit spørgsmål er hvor meget hun skal op og spise af skemaden, før hun ikke skal have en flaske umiddelbart efter? Altså hvornår skemaden tæller for et helt måltid?

Hun får ca. 6 til 7 flasker i døgnet, men hun siger ikke selv til, når hun er sulten (medmindre der er gået 6 timer siden sidste måltid), så vi tilbyder hende flasken lidt mere efter klokken end efter hendes signaler.... Dvs. ca. hver 3.-4. time i løbet af dagen, og der spiser hun mellem 120 og 220 ml. Er det ...

Annonce

... ok?

Tidligere sov hun igennem hele natten fra ca 21 til 6, men efter vi er begyndt med skemaden, får hun gerne en flaske klokken 4. Vores egen sundhedsplejerske siger, at når hun ikke er vant til at spise på det tidspunkt, skal vi ikke vænne hende til det. Men jeg synes at kunne læse i dine svar, at det er forventeligt at hun nu vil skulle have et måltid op natten pga. skemaden?! Hun kommer kun lige op, spiser 210 ml og sover videre.

Vores dagsplan ser ud som følger...
kl.4-5 flaske og sover til 6/6.30.
7.30/8: Flaske.
9: Puttes i barnevogn og sover 1,5 time.
11.15: Skemad + flaske.
13.15: Flaske
13.30 puttes til lur og sover 1,5-2 timer.
15/16: Flaske
17.30: Powernap men kun hvis vi går en tur med hende ellers sover hun ikke her.
18: Grøntsagsmos+flaske
20: Godnatflaske:
20.30/21: Sover

Ser det fornuftigt og alderssvarende ud? Hun er meget aktiv, går til tumlastik, svømning og vi leger og synger herhjemme.

Hun har fortsat problemer med søvnfaseskift, og skal vippes i barnevognen efter 40 for at sove videre.... Hvornår kan vi forvente hun selv kan komme igennem dem? Der er jo ingen problemer om natten - heldigvis :-)

God weekend.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla