Brev:
Skemad og flasker
3. december 2010
Alder:
6 mdr.
Skemad og flasker
Hej igen og tak dit forrige svar.
Nu er der lidt, der trænger sig på omkring skemad og flasker...
Vi startede med skemad da den unge dame var 4 mnd. I starten gik det fint, men pludselig blev hun sur hver gang skeen nærmede sig. Derfor holdt vi en pause og er nu startet op igen, og nu kører det bare ned og hun kan næsten ikke lukket munden igen :-)
Hun får nu grød med frugtmos til frokost og grøntsagsmos til aften, og vi planlægger at starte med morgengrød i næste uge.
Som det er lige nu spiser hun glad og gerne 30 skefulde, drikker vand af kop og får derefter en flaske med enten modermælk fra fryseren eller erstatning - spiser ca. 125 ml.
Mit spørgsmål er hvor meget hun skal op og spise af skemaden, før hun ikke skal have en flaske umiddelbart efter? Altså hvornår skemaden tæller for et helt måltid?
Hun får ca. 6 til 7 flasker i døgnet, men hun siger ikke selv til, når hun er sulten (medmindre der er gået 6 timer siden sidste måltid), så vi tilbyder hende flasken lidt mere efter klokken end efter hendes signaler.... Dvs. ca. hver 3.-4. time i løbet af dagen, og der spiser hun mellem 120 og 220 ml. Er det ok?
Tidligere sov hun igennem hele natten fra ca 21 til 6, men efter vi er begyndt med skemaden, får hun gerne en flaske klokken 4. Vores egen sundhedsplejerske siger, at når hun ikke er vant til at spise på det tidspunkt, skal vi ikke vænne hende til det. Men jeg synes at kunne læse i dine svar, at det er forventeligt at hun nu vil skulle have et måltid op natten pga. skemaden?! Hun kommer kun lige op, spiser 210 ml og sover videre.
Vores dagsplan ser ud som følger...
kl.4-5 flaske og sover til 6/6.30.
7.30/8: Flaske.
9: Puttes i barnevogn og sover 1,5 time.
11.15: Skemad + flaske.
13.15: Flaske
13.30 puttes til lur og sover 1,5-2 timer.
15/16: Flaske
17.30: Powernap men kun hvis vi går en tur med hende ellers sover hun ikke her.
18: Grøntsagsmos+flaske
20: Godnatflaske:
20.30/21: Sover
Ser det fornuftigt og alderssvarende ud? Hun er meget aktiv, går til tumlastik, svømning og vi leger og synger herhjemme.
Hun har fortsat problemer med søvnfaseskift, og skal vippes i barnevognen efter 40 for at sove videre.... Hvornår kan vi forvente hun selv kan komme igennem dem? Der er jo ingen problemer om natten - heldigvis :-)
God weekend.